
AL SINDIC DE GREUGES

Davant el Síndic de Greuges compareixen i en relació amb la queixa 

de referència núm. 080375 

M A N I F E S T E N

QUE amb data 7 de juliol de 2008 hem rebut escrit de la Sindicatura 

de Greuges amb registre d’eixida núm 10.781 i data 30 de juny de 

2007, amb el qual se’ns remet informe de Director General de RTVV 

en  relació  amb  la  nostra  queixa  i  se’ns  demana  l’aportació 

d’al·legacions.

I en base a tot això, presenten les següents

A L · L E G A C I O N S

PRIMERA.- Que la direcció general ha estat incapaç de rebatre cap de les 

queixes  plantejades i  ben documentades que  aportarem en el  nostre 



escrit de 19 de febrer. Es tracta d’una sèrie de manifestacions de part, 

sense aportació de cap prova.

SEGONA.-  Al  primer  paràgraf  del  seu  informe  a  la  Sindicatura  de 

Comptes, el Director General de RTVV manifesta que “els puc assegurar 

que el grup RTVV acompleix amb tot allò que estableix la Constitució, 

l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Llei 7/1984, de 4 de 

juliol, de creació de RTVV i tota la normativa aplicable”. Aquesta afirmació 

és una manifestació de part, sense aportació de cap prova, no contribuint 

en absolut a rebatre el manifestat a l’escrit de queixa.

TERCERA.- Al segon paràgraf del seu escrit, el Director General manifesta 

que “el nostre ferm compromís amb la llibertat d’expressió i de crítica i 

amb el  dret  bàsic  dels  ciutadans a  la  informació  es  reflecteix  en  la 

programació i en la nostra inversió en els millors equips humans i tècnics, 

i en la inversió en formació que dignifica el treball informatiu i millora la 

qualitat dels continguts”. Sobre aquestes manifestacions cal considerar:

a) sobre  la  llibertat d’expressió i  de crítica  i  el  dret  bàsic  dels 

ciutadans  a  la  informació  suposadament  reflectida  a  la 

programació, cal dir el mateix que hem exposat a l’al·legació 

primera: es tracta de manifestacions de part sense aportació de 

cap prova. 

b) Sobre la inversió en recursos humans i tècnics, és evident que 

aquesta  no  és  prova  de  compliment  dels  principis 

constitucionals i  estatutaris  relatius  al  dret  de la  informació; 

només és  el  que  expressa:  una manifestació  del  fet  que  es 

destinen recursos  a  mitjans tècnics  i  humans.  No  podia  ser 

d’una altra manera, independentment del respecte als principis 

constitucionals.

c) Sobre  la  inversió  en  formació,  manifestem que  no en tenim 

coneixement  i  que,  en  tot  cas,  tampoc  no  seria  prova  de 

compliment dels principis constitucionals i estatutaris relatius al 

dret de la informació.



QUARTA.- El paràgraf tercer de l’informe del Director General (”El grup 

RTVV ofereix un servici públic de qualitat, amb una oferta ampla i variada 

per  tal  de  satisfer  tots  els  públics  i  afavorir  la  cohesió  social  i  el 

pluralisme que enriqueix la societat valenciana, mitjançant la programació 

de Canal 9, Punt 2, TVVi, RAV, Si Ràdio i totes les webs del grup. Un 

ventall de continguts i informacions de qualitat que es veuran potenciats 

amb la posada en marxa de la TDT”) manté el nivell dels anteriors: es 

tracta de manifestacions de part, sense aportació de cap prova. En tot 

cas, la mera programació i emissió de milers de hores de televisió i de 

ràdio  no  és  prova,  per  ella  mateixa,  de  compliment  dels  principis 

constitucionals i estatutaris relatius al dret de la informació.

CINQUENA.- Al quart paràgraf del seu informe, el Director General de 

RTVV manifesta que “Televisió Valenciana, a través de la seua oferta de 

canals, ofereix continguts d’informació útil, de debat, entreteniment de 

qualitat, ficció de producció pròpia i en valencià i ha fomentat el sector 

audiovisual valencià. El grup RTVV sempre manté tota la legislació, molt 

especialment la Constitució, l’Estatut d’Autonomia i la Lei de Creació com 

a referència de la  seua actuació i  com a marc de la  seua política de 

programació i d’emissió. De fet, hem augmentat les hores dedicades a la 

informació,  diària  i  no  diària,  a  les  retransmisions  esportives  i  els 

documentals.  També  hem  apostat  per  la  innovació,  les  produccions 

d’entreteniment de qualitat i la ficció”. Sobre aquestes manifestacions cal 

dir:

a) continuen sent manifestació de part, sense aportació de cap prova.

b) La mera emissió d’informació i fins i tot, l’augment de les hores hi 

dedicades,  no  és  prova  del  compliment  dels  principis 

constitucionals i estatutaris relatius al dret de la informació.

c)  Que RTVV, mitjançant les seues emissores oferesca informació, 

entreteniment  i  ficció  no  es  prova  de  respecte  als  principis 

constitucionals i estatutaris; senzillament és el mínim que se li pot 



exigir per al compliment de les seues finalitats: que emeta alguna 

cosa.

d) El  foment  del  sector  audiovisual  valencià  no  és  prova  del 

compliment dels principis constitucionals i  estatutaris relatius al 

dret de la informació.

SISENA.- AL quint paràgraf del seu informe, el Director General es limita a 

copiar l’article 2 de la Llei 7/1984 i a manifestar que “La nostra oferta de 

programació s’ajusta completament a allò que s’estableix” en l’esmentat 

article. Novament, una manifestació de part sense aportació de cap prova.

SETENA.- Diu el director general de RTVV que “Com saben perfectament 

les diverses seccions sindicals del grup RTVV, l’Ens Públic compta amb 

professionals de gran nivell que respecten escrupolosament la legislació 

vigent i  que s’esforcen per oferir,  ta  com assenyala l’article  quart  de 

l’Estatut de la Redacció, uns informatius “veraços, imparcials i objectius, 

defensors  de la  democràcia  pluralista,  i  assumeixen el  compromís de 

salvaguardar l’ordre democràtic i  legal establert en la Constitució i  en 

l’Estatut  d’Autonomia  de  la  Comunitat  Valenciana”.  Sobre  aquestes 

afirmacions, manifestem:

a) Com tota la resta de l’informe, continuen sent manifestacions de 

part, sense cap aportació de proves.

b) Les seccions sindicals saben que a RTVV hi ha  professionals d’una 

altíssima  qualificació  i  que  tenen  la  voluntat  de  complir  la 

Constitució  i  les  lleis.  Però  no  són  eixos  professionals  els 

responsables  d’elegir  els  continguts  dels  diversos  programes, 

especialment els informatius, de RTVV. Més encara, és inadmissible 

intentar  carregar  sobre  les  esquenes  dels  treballadors  la 

responsabilitat de la manipulació que denunciem i que únicament 

correspon a la Direcció General. És el director general, a través dels 

directors de TVV i de RAV, i de tots els seus càrrecs intermedis, per 

ells nomenats, els responsables del disseny i del contingut de la 

programació.  Els  professionals  en  general  i  els  periodistes  en 



particular, són responsables de la informació per ells elaborada fins 

que arriba a l’equip directiu d’informatius, que té la capacitat de 

decidir  sobre  els  continguts  que  s’emeten  i,  el  que  és  més 

important, sobre els continguts que no s’emeten o s’oculten. El fet 

de comptar amb professionals de gran nivell, com així és, no pot 

impedir la decisió d’ocultar notícies rellevants i fonamentals per a 

garantir el pluralisme, perquè eixa decisió no és dels professionals, 

sinó de l’equip directiu del Director General. A més a més, a RTVV 

s’ha  produït  durant  els  últims  anys  un  desplaçament  de 

professionals d’uns llocs de treball a d’altres, en un procés que els 

sindicats  de  RTVV  hem denunciat  reiteradament  per  tractar-se 

d’una marginació professional produïda com a reacció a la voluntat 

dels  treballadors  de  elaborar  la  informació  amb  criteris 

professionals i no com un instrument al servei d’interessos politics. 

c) No  podem entendre  la  referència  que  fa  el  Director  General  a 

l’Estatut de Redacció com una mena de garantia d’uns informatius 

veraços,  imparcials  i  objectius.  En  aquest  sentit,  l’Estatut  de 

Redacció  ha  esdevingut  inaplicable,  fonamentalment  perquè  els 

Comités de Redacció no existeixen des de fa cinc anys, en bona 

part  per les  pressions  de la  direcció.  L’  estatut  de redacció  ni 

s’observa ni s’aplica.

VUITENA.- En l’últim paràgraf del seu informe, el Director General  de 

RTVV  manifesta  que  “RTVV,  com  a  servici  de  radiotelevisió  pública 

garanteix els drets dels espectadors i dels oients, la independència de les 

notícies,  el  rigor  informatiu,  la  distinció  entre  gèneres  d’informació  i 

gèneres d’opinió, el dret a comunicar o rebre lliurement informació veraç 

i  el  dret  a  expressar  indifondre  lliurement  els  pensaments,  idees  i 

opinions.  Des de RTVV som conscients que  la  informació  és  un dret 

social, ta com es desprén de la Declaració Universal dels Drets Humans i, 

encara  que  ens  trobem  en  un  món  canviant  on  podem  aparèixer 

clarobscurs sobre els drets i deures informatius, RTVV es compromet amb 

els  valors  de  veracitat,  justícia,  llibertat  i  responsabilitat”.  De  nou, 



aquestes paraules del director general no són més que una manifestació 

de part, sense cap prova que vinga a rebatre tot el que exposàrem a la 

nostra queixa.

NOVENA.- És fonamental constatar que l’escrit del Director General a la 

Sindicatura de Greuges, a banda de ser tot un seguit de manifestacions de 

part sense cap prova, evita respondre a la nostra manifestació de la no 

observació del principi de la rellevància de la informació, principi que si 

no és explícit a la Constitució, sí és un principi constitucional de manera 

implícita,  doncs  és  obvi  que  donar  nombroses  informacions  amb  la 

pretensió  de  que  es  tracta  de  notícies,  ni  garanteix  que  eixes 

informacions  siguen  notícies  ni  es  garanteix  que  s’està  donant  la 

informació  rellevant,  que  és  la  que  la  ciutadania  necessita 

constitucionalment per poder participar lliurement en els processos de 

conformació de la  voluntat política.  Per assegurar  el  compliment dels 

principis  de  veracitat  i  pluralitat  cal  donar  especial  i  prioritària 

importància  a  la  informació  rellevant,  com  han  exposat  experts 

constitucionalistes i com és criteri reiterat del Tribunal Constitucional a 

l’hora  de  discernir  què  és  i  que  no  és  informació  protegida  per  la 

Constitució com a valor superior a d’altres drets, fins i tot fonamentals. És 

en aquest àmbit, el de l’ocultació de la informació rellevant, on es situa, 

d’acord  amb  l’exposat  a  la  nostra  queixa,   l’incompliment  de  la 

Constitució i de l’Estatut d’Autonomia per part del Director General de 

RTVV. I és precisament d’això, de la ocultació de la informació rellevant, 

del que no es dona a TVV ni a RAV, dels “silencis”, del que no aporta res 

el Director General de RTVV en el seu informe.

DÈCIMA.-  Els  casos  d’ocultació  d’informació  rellevant,  o  d’ocultació 

d’elements  rellevants  en  informacions  emeses,  són  molt  nombrosos. 

Alguns d’ells els exposem en els informes que hem lliurat,  i  als que 

lliurem amb aquest escrit, a la Sindicatura de Greuges. Sobre eixos casos 

concrets hi ha àmbit d’investigació per a la Sindicatura de Greuges. Però, 

a més, exposem a la Sindicatura de Greuges la possibilitat d’investigació 



que li dona l’article 19.2 de la Llei de la Generalitat Valenciana 11/1988, 

de 26 de desembre, del Síndic de Greuges, que estableix:  “Durant la 

fase de comprovació i investigació d'una queixa o en els expedients 

iniciats d'ofici, el Síndic de Greuges, els seus Adjunts o la persona 

en qui delegue, podrà fer acte de presència en qualsevol centre de 

l'administració  Pública,  dependent d'aquesta o  efecte a un servei 

públic,  per  a  comprovar  les  dades  que  considere  convenients, 

realitzar les entrevistes personals pertinents o procedir a l'estudi 

dels expedients i documentació necessària”.

ONZENA.-  Com a  cas  concret  de  falta  de  respecte  de  la  neutralitat, 

pluralitat i veracitat que correspon a un mitjà públic de comunicació, i es 

pronuncia de manera contundent a favor d’una opció política i en contra 

d’una altra,  reiterem l’esment de l’anunci  (o “promo”  en terminologia 

professional”) del programa de Canal 9 “Parlem clar” emés poc després de 

la mitjanit de dia 13 de febrer de 2007, i que es va aportar com a prova 

en l’escrit de queixa presentat a la Sindicatura de Greuges el passat 19 de 

febrer. En l’esmentat anunci, la presentadora del programa, Manuela Rius, 

proclama  textualment,  sense  fer  atribució  a  tercers  del  que  diu,  el 

següent:

“Buenas noches. El Partido Popular ha lanzado una nueva 

propuesta  electoral  que  al  parecer  cala  hondo  en  la 

sociedad española: regular la inmigración, cumplir las leyes 

españolas, respetar las costumbres, asumir los valores que 

hoy  conforman  nuestra  cultura  y  tener  los  mismos 

derechos y obligaciones que un ciudadano español. Y esto, 

parece  ser,  ha  crispado  al  gobierno  socialista  que  ha 

reaccionado de forma sorprendente.

Es una propuesta similar a la que existe en muchos paises  

de la Unión Europea como Francia con Sarkozy  o el Reino 

Unido con Blair. Por tanto, y como nos parece a muchos, ni 

son normas excluyentes, ni restringe derechos, ni mucho 



menos,  menuda  barbaridad, es  xenofobia. Esto  es, 

sencillamente,  respetar  las  leyes,  integrarse  en  unas 

costumbres  y  aceptar  unos  valores.  ¿O  hay  alguien  que 

crea  lo  contrario? Uno  puede  atribuir  la  reacción  del 

gobierno socialista a su propia falta de respuesta. ¿O no? 

De todas formas esta parece ser la tónica de la campaña 

electoral:  una  oposición  que  enarbola  propuestas  de 

gobierno y  un gobierno que se  dedica  a  demolerlas con 

argumentos propios de una oposición sin ideas. Para colmo 

el  Tribunal  Supremo  ha  frenado  en  seco  las  repentinas 

prisas  gubernamentales por  ilegalizar  ANV  y  el  PCTV 

poniendo  en  evidencia  el  carácter  oportunista  de  esta 

urgente  iniciativa. La  justicia  es  algo  serio,  bien 

ilegalizados están los cómplices de ETA, pero en un estado 

de  derecho,  es  tan  importante  respetar  las  formas 

democráticas como ajustarse a ellas en tiempo y forma;  y 

estos  dos últimos conceptos,  por  lo  que parece,  no han 

sido  tenidos  muy  en  cuenta  por  quien  ostentaba  la 

responsabilidad de impedir la presencia de colaboradores 

de terroristas en las instituciones.

Y otro tema de debate en nuestro programa de hoy, el  

apoyo que un grupo de cantantes y actores ha otorgado a 

los  candidatos  políticos  aunque  solo  en  este  país  ha 

ocurrido  que  acompañen  esta  legítima  manifestación  de 

preferencias con insultos a la oposición. Los artistas de la 

ceja han hecho suya la principal estrategia de lanzarse a 

degüello del Partido Popular. ¿Tendrá algo que ver el canon 

digital, las subvenciones?

Por cierto, ¿los acordes de defender la alegría va dirigida 

también  a  las  listas  del  paro  al  endeudamiento  de  las 

familias, al aumento de la inflación? Es decir, va dirigida a 

toda la sociedad española que según las encuestas opina 

que aumentan las dificultades para llegar a final de mes? ¿  



O es sólo un canto a sus propios intérpretes? Temas para 

el debate en unos momentos en Parlem Clar”

Aquestes paraules, que de manera clara i contundent fan costat a 

una determinada opció política, no es corresponen amb la neutralitat i la 

pluralitat que ha d’observar una televisió pública.

Sobre aquest cas concret el Director General no s’ha pronunciat en 

el seu informe a la Sindicatura de Greuges.

DOTZENA.- Com exposàvem a la nostra queixa, una altra prova de la falta 

de respecte de la pluralitat i de la defensa oberta d’una opció política en 

contra d’una altra és la difusió, en l’informatiu de 16 de febrer passat, a 

l’informatiu Notícies 9 de les 14.00,  de les següents afirmacions, que 

arrepleguen  textualment  i  que  aportàrem en  el  els  discos  DVD  que 

adjuntàrem a la queixa, presentades com a informació i no com a opinió, 

i no posades en boca de cap persona que no siga la presentadora del 

programa:

“Últim cap  de  setmana d’una  precampanya  electoral  que 

está  al  roig  viu.  El  líder  de  l’oposició  continua  fent 

propostes  per  a  resoldre  els  problemes  reals  de  les 

persones”

“I  el  president  del  govern,  disposat  a  crear  tensió  i  a 

dramatitzar, segons va confessar en televisió, ha participat 

hui en un míting a l’Hospitalet del Llobregat”.

S’afirma que el president del govern ha confessat que està disposat 

a  crear  tensió  i  a  dramatitzar,  cosa  que  no  queda  demostrada  a  la 

informació i que no es correspon amb la veritat.

El contingut pretesament informatiu no respon, de cap manera, al 

que ha estat reiteradament considerat pel Tribunal Constitucional com a 



“reportage  neutral”  i  és,  de  forma  palesa,  una  falta  de  respecte  als 

principis constitucionals de pluralitat i veracitat en la informació.

Sobre aquest cas concret, el Director General tampoc no dona cap 

explicació al seu informe.

TRETZENA.-  Un  cas  concret  de  falta  de  respecta  del  principi  de  la 

rellevància de la informació, que exposàrem a la nostra queixa, tampoc 

no ha tingut resposta en l’informe del Director General de RTVV: es tracta 

de la  pretesa  notícia  que  és  dona el  dia  4  de febrer  en l’informatiu 

Notícies 9 del migdia, arreplegada en els discos DVD que adjuntàrem a la 

queixa, referida a la visita a l’Albufera el dia 4 de febrer d’enguany, de 

l’alcaldessa de València. El dia anterior, la cap de llista del PSOE per la 

província de València a les eleccions generals del març passat havia visitat 

l’Albufera, on va fer declaracions sobre les propostes i consideracions del 

seu partit per al llac. La pretesa informació (“pretesa” perquè al  nostre 

parer no és informació) sobre la visita de l’alcaldessa de Velència està 

formada per un text que llegeix la presentadora de l’informatiu i unes 

declaracions de l’alcaldessa. El text que llegeix la presentadora és aquest:

“L’alcaldesa ha criticat l’ús que fa la vicepresidenta de les 

institucions”

I a continuació s’emet la següent declaració de l’alcaldesa:

“Qué tiene que hacer? Pues buscar excusas, institucionales 

ayer, para salir en la foto, porque su campaña es solamente  

de fotografía, busca solamente el impacto o la proyección 

que  pueda  tener   una  càmara  de  televisión  o  una 

fotografía”

L’obligació d’oferir informació rellevant s’incompleix donant talls de veu 

com el  referit.  No  es  pot  considerar  que  estem davant  una cita  que 



responga al conegut com a “reportatge neutral”, perquè no ho és el tall de 

veu de l’alcaldessa si no es dona a l’al·ludida la possibilitat de respondre 

a l’acusació. Presentàrem aquesta pretesa informació com un exemple del 

que és habitual a TVV, SA, i no com un cas aïllat.

Reiterem que el  Director  General  de RTVV tampoc no ha donat 

resposta  a  aquest  cas  de  tractament  informatiu contrari  als  principis 

constitucionals.

CATORZENA.- Una altra prova de l’activitat de la Direcció de RTVV que 

incompleix els  principis  constitucionals  i  de  l’Estatut  d’Autonomia  és 

l’ocultació sistemàtica de l’activitat i de les propostes de la tercera força 

parlamentària  de  la  Comunitat  Valenciana,  Esquerra  Unida,  també 

representada a  les  Corts  Generals,   exclosa  de  manera  pràcticament 

absoluta dels programes informatius de TVV, S.A., tal com es constata als 

discs DVD que s’adjuntàren. Els principis constitucionals i estatutaris de 

pluralitat i veracitat en la informació dels mitjans públics exigeixen que 

s’informe de les propostes i les activitats de l’esmentada tercera força 

política, silenciada a TVV, SA.

Sobre aquest cas d’ocultació el Director General de RTVV tampoc no 

dona cap explicació al seu informe.

QUIZENA.-  Al  nostre  escrit  de  queixa  exposàvem  que  la  falta  de 

pluralisme i de respecte del dret d’accés també és permanent a Ràdio 

Nou. Un cas remarcable fou el del programa d’informació política “Seu 

parlamentària”. Des del 27 de gener, Ràdio Nou emet cada diumenge un 

programa de mitja hora sobre informació parlamentària. Fins la data de la 

presentació de la queixa s’havien emès  quatre edicions, i l’únic polític 

que havia aparegut en totes elles, sense excepció, i sempre amb talls de 

veu, fou el cap de llista del PP per la circumscripció de València a les 

eleccions  generals,  Esteban González  Pons.  Diumenge,  27  de  gener, 

Gonzàlez Pons criticava els socialistes per no votar el candidat del PP a 

nou Síndic de Greuges. Diumenge, 3 de febrer, González Pons contestava 

les  critiques  del  síndic  socialista,  Angel  Luna,  sobre  la  inactivitat 



parlamentària de les Corts. Diumenge, 10 de febrer, Gonzàlez Pons era 

una de les veus encarregades d’explicar que “el PP és l’única garantia 

de que l’aigua que falta vinga a la nostra comunitat”. I diumenge, 17 

de febrer, l’últim abans de l’inici oficial de la campanya electoral,  Seu 

Parlamentària dedica vuit minuts a Esteban González Pons, sobre el qual 

s’ofereix un perfil personal i polític i una entrevista.

Sobre aquest cas continuat de falta de pluralitat, el Director General 

de RTVV tampoc no ha manifestat res al seu informe.

SETZENA.-  Als  informes presentats amb els  nostres  escrits  de 19 de 

febrer  i  de  10  d’abril  afegim  ara  la  següent  documentació 

complementària:

a) Els sis informes anuals que de 1997 a 2003 va elaborar el comité 

de redacció de TVV, que s’adjunten com a document 1 en suport 

DVD.

b) 21 informes elaborats els anys 2004, 2005 i  2007 per diverses 

seccions  sindicals  de  RTVV,  informes  que  s’aporten  com  a 

DOCUMENT 2 en suport DVD.

Per l’exposat, 

AL SÍNDIC DE GREUGES DE LA COMUNITAT VALENCIANA DEMANEN 

QUE per rebut aquest escrit tinga per PRESENTADES aquestes al·legacions 

i  tenint-les en consideració continue la tramitació de la nostra queixa 

dins de l’establert normativament, i que es demane un nou informe a la 

Direcció General de RTVV que done resposta a allò exposat en le nostra 

queixa i  que cas de no fer-ho, la Sindicatura de Greuges aplique allò 

previst a l’article 24 de la Llei 11/1998.

A Burjassot, a catorze de juliol de dos mil vuit.


